Students from Reda with the visiting the Italian L'Aquila | Gimnazjaliści z Redy z wizytą we włoskiej L'Aquili

On 17-24 of March eight students from our school under care of U. Obłuda, M. Szreder and I.Nowicka took part in meeting in L'Aquila (Italy). It was second meeting of five school delegations participating in ecological project "Europe Go Green" realized within the project Comenius "Learning through a whole life".

The aim of meeting of groups from L'Aquila (Italy), Burgas (Bulgaria), Gifhorn (Germany), Dumfries (Scotland, Great Britain) and Reda (Poland) was to present prepared at school posters and multimedia presentations concerning the ecological with each school deals.

At present Italian students took the most time to examine the most important problem for their city - cleaining the city from debris and protecting buildings after the tragic earthquake which was on 6th April 2009. Scottish group analized capabilities of the use of tidal power. Studenst from Bulgaria explored ways of using water resources around the Burgas. German group was interested in latest technologies in cars powered by electricity and the group from Reda was very present in Polish "junk problem" - the issue of waste segregation.

The presentation of the research results let us to share information and experiences in the field of proecological actions between schools, local communities and countries.

The important part of meeting was exploring the city where the meeting took place. L'Aquila is the capital of mountainous region Abruzzo; with nearly 70-thousand inhabitants, which on 6th April 2009 had been damaged by massive earthquake. It was tragic occurrence. Over 300 people died and thousands of inhabitants were deprived of shelter and work places. Until now medieval center of L'Aquila is the area without life - reconstruction and renovation of very old, historic buildings is extremely difficult and expensive task. Problems connected with clearing from rubble, building protecting and ideas for reconstruction and revitalization of the city are at present the most important issues, which require a solution in L'Aquila.

Except of actions closely related to project, the participating youth took part in many integration activities like trip to Roma, trips in the city and surrounding area, sports games, school activities, the evening together "in the Italian style" prepared by Italian students and their families. We visited i.a. chocolate factory, where we were able to see the steps of making chocolate delights. Except the compulsory tasting some of us were allowed to check their skills on the assembly line. The short trip to Roma let us to admire the "Eternal City", but also left deficiency and desire to return.

Hosting in L'Aquila, participants of the project were allowed to see the difficulties and threats connected with living in the mountainous and seismic area. At the same time they learned about daily life, interests and family relations in the Italian families' houses.

The participation in visit like this one is amazing lesson of openness and sensitivity, opportunity to learn about cultures and traditions and also for become aware of the problems, which touches people in other parts of Europe. Stay in hospitable L'Aquila provided all participants an unforgettable experience.
W dniach 17-24 marca osiem uczennic z redzkiego Gimnazjum nr 2 pod opieką U. Obłudy, M. Szreder i I. Nowickiej wzięło udział w wyjeździe do L'Aquili we Włoszech. Było to drugie spotkanie delegacji pięciu szkół uczestniczących w międzynarodowym projekcie ekologicznym "Europe Go Green", realizowanym w ramach unijnego programu Comenius - "Uczenie się przez całe życie".

Celem spotkania grup z L'Aquili, Burgas (Bułgaria), Gifhorn (Niemcy), Dumfries (Szkocja, Wielka Brytania) oraz Redy było przedstawienie przygotowanych w szkołach plakatów i prezentacji multimedialnych dotyczących kwestii ekologicznych, jakimi każda ze szkół zajmuje się w projekcie. Jednym ze wspólnych zagadnień są sposoby na oszczędzanie energii oraz kształtowanie proekologicznych zachowań w najbliższym otoczeniu - w szkole, we własnych domach, w środowisku lokalnym. Oprócz tego, każda ze szkół zajmuje się problemami specyficznymi dla własnego miasta lub kraju.

Uczniowie włoscy obecnie najwięcej czasu poświęcili na zbadanie problemu najważniejszego dla ich miasta - oczyszczenie miasta z gruzów i zabezpieczenie budynków po tragicznym trzęsieniu ziemi, jakie nawiedziło L'Aquilę 6 kwietnia 2009r. Grupa szkocka analizuje możliwości wykorzystania energii pływów wodnych, a uczniowie z Bułgarii badają sposoby wykorzystania zasobów wodnych wokół Burgas. Grupa niemiecka zainteresowała się najnowszymi technologiami w samochodach napędzanych prądem elektrycznym, a zespół z Redy zajmuje się bardzo aktualnym w Polsce "problemem śmieciowym" - tzn. kwestią segregacji odpadów.

Prezentacja uzyskanych wyników badań pozwala na dzielenie się informacjami i doświadczeniami w zakresie działań proekologicznych w poszczególnych szkołach, środowiskach lokalnych i krajach.

Ważną częścią wizyty było poznanie miasta, w którym odbyło się spotkanie. L'Aquila to stolica górzystego regionu Abruzji, niemal 70-tysięczne miasto, które 6 kwietnia 2009r. uległo ogromnym zniszczeniom w wyniku potężnego trzęsienia ziemi. Było to tragiczne wydarzenie, w którym zginęło ponad 300 osób, a tysiące mieszkańców pozbawione zostały dachu nad głową i miejsc pracy. Do tej pory średniowieczne centrum L'Aquili jest obszarem bez życia - odbudowa i restauracja bardzo starych, zabytkowych budynków jest ogromnie trudnym i kosztownym zadaniem. Problemy związane z odgruzowaniem miasta i zabezpieczeniem budynków oraz koncepcje jego odbudowy i rewitalizacji są obecnie najważniejszymi kwestiami do rozwiązania w L'Aquili.

Oprócz działań ściśle związanych z projektem, uczestnicząca w nim młodzież brała udział w licznych zajęciach integracyjnych, jak: wycieczka do Rzymu, wycieczki w mieście i okolicy, gry sportowe, zajęcia szkolne, wspólny wieczór "we włoskim stylu" przygotowany przez włoskich uczniów i ich rodziny. Zwiedzaliśmy m.in. wytwórnię czekolady, w której mogliśmy zobaczyć kolejne etapy powstawania czekoladowych pyszności. Oprócz obowiązkowej degustacji, niektórzy mieli nawet okazję spróbować swoich umiejętności przy taśmie produkcyjnej. Krótki wyjazd do Rzymu pozwolił zachwycić się wspaniałościami "Wiecznego Miasta", ale też pozostawił niedosyt i chęć powrotu.

Goszcząc w L'Aquili, uczestnicy projektu mogli zapoznać się z trudnościami i zagrożeniami związanymi z życiem na górzystym i sejsmicznym obszarze. Jednocześnie, mieszkając w domach włoskich uczniów, poznawali ich codzienne życie, zainteresowania, relacje rodzinne.
Udział w takiej wizycie jest dla młodych ludzi wspaniałą lekcją otwartości i wrażliwości, okazją do poznawania innych kultur i tradycji, a także do uświadomienia sobie problemów, jakie dotykają ludzi w innych częściach Europy. Pobyt w gościnnej L'Aquili dostarczył wszystkim uczestnikom niezapomnianych wrażeń.

Categories:

Leave a Reply