Students from Reda with the visiting the Italian L'Aquila | Gimnazjaliści z Redy z wizytą we włoskiej L'Aquili
W dniach 17-24 marca osiem uczennic z redzkiego Gimnazjum nr 2 pod opieką U. Obłudy, M. Szreder i I. Nowickiej wzięło udział w wyjeździe do L'Aquili we Włoszech. Było to drugie spotkanie delegacji pięciu szkół uczestniczących w międzynarodowym projekcie ekologicznym "Europe Go Green", realizowanym w ramach unijnego programu Comenius - "Uczenie się przez całe życie".
Celem spotkania grup z L'Aquili, Burgas (Bułgaria), Gifhorn (Niemcy), Dumfries (Szkocja, Wielka Brytania) oraz Redy było przedstawienie przygotowanych w szkołach plakatów i prezentacji multimedialnych dotyczących kwestii ekologicznych, jakimi każda ze szkół zajmuje się w projekcie. Jednym ze wspólnych zagadnień są sposoby na oszczędzanie energii oraz kształtowanie proekologicznych zachowań w najbliższym otoczeniu - w szkole, we własnych domach, w środowisku lokalnym. Oprócz tego, każda ze szkół zajmuje się problemami specyficznymi dla własnego miasta lub kraju.
Uczniowie włoscy obecnie najwięcej czasu poświęcili na zbadanie problemu najważniejszego dla ich miasta - oczyszczenie miasta z gruzów i zabezpieczenie budynków po tragicznym trzęsieniu ziemi, jakie nawiedziło L'Aquilę 6 kwietnia 2009r. Grupa szkocka analizuje możliwości wykorzystania energii pływów wodnych, a uczniowie z Bułgarii badają sposoby wykorzystania zasobów wodnych wokół Burgas. Grupa niemiecka zainteresowała się najnowszymi technologiami w samochodach napędzanych prądem elektrycznym, a zespół z Redy zajmuje się bardzo aktualnym w Polsce "problemem śmieciowym" - tzn. kwestią segregacji odpadów.
Prezentacja uzyskanych wyników badań pozwala na dzielenie się informacjami i doświadczeniami w zakresie działań proekologicznych w poszczególnych szkołach, środowiskach lokalnych i krajach.
Ważną częścią wizyty było poznanie miasta, w którym odbyło się spotkanie. L'Aquila to stolica górzystego regionu Abruzji, niemal 70-tysięczne miasto, które 6 kwietnia 2009r. uległo ogromnym zniszczeniom w wyniku potężnego trzęsienia ziemi. Było to tragiczne wydarzenie, w którym zginęło ponad 300 osób, a tysiące mieszkańców pozbawione zostały dachu nad głową i miejsc pracy. Do tej pory średniowieczne centrum L'Aquili jest obszarem bez życia - odbudowa i restauracja bardzo starych, zabytkowych budynków jest ogromnie trudnym i kosztownym zadaniem. Problemy związane z odgruzowaniem miasta i zabezpieczeniem budynków oraz koncepcje jego odbudowy i rewitalizacji są obecnie najważniejszymi kwestiami do rozwiązania w L'Aquili.
Oprócz działań ściśle związanych z projektem, uczestnicząca w nim młodzież brała udział w licznych zajęciach integracyjnych, jak: wycieczka do Rzymu, wycieczki w mieście i okolicy, gry sportowe, zajęcia szkolne, wspólny wieczór "we włoskim stylu" przygotowany przez włoskich uczniów i ich rodziny. Zwiedzaliśmy m.in. wytwórnię czekolady, w której mogliśmy zobaczyć kolejne etapy powstawania czekoladowych pyszności. Oprócz obowiązkowej degustacji, niektórzy mieli nawet okazję spróbować swoich umiejętności przy taśmie produkcyjnej. Krótki wyjazd do Rzymu pozwolił zachwycić się wspaniałościami "Wiecznego Miasta", ale też pozostawił niedosyt i chęć powrotu.
Goszcząc w L'Aquili, uczestnicy projektu mogli zapoznać się z trudnościami i zagrożeniami związanymi z życiem na górzystym i sejsmicznym obszarze. Jednocześnie, mieszkając w domach włoskich uczniów, poznawali ich codzienne życie, zainteresowania, relacje rodzinne.
Udział w takiej wizycie jest dla młodych ludzi wspaniałą lekcją otwartości i wrażliwości, okazją do poznawania innych kultur i tradycji, a także do uświadomienia sobie problemów, jakie dotykają ludzi w innych częściach Europy. Pobyt w gościnnej L'Aquili dostarczył wszystkim uczestnikom niezapomnianych wrażeń.
Celem spotkania grup z L'Aquili, Burgas (Bułgaria), Gifhorn (Niemcy), Dumfries (Szkocja, Wielka Brytania) oraz Redy było przedstawienie przygotowanych w szkołach plakatów i prezentacji multimedialnych dotyczących kwestii ekologicznych, jakimi każda ze szkół zajmuje się w projekcie. Jednym ze wspólnych zagadnień są sposoby na oszczędzanie energii oraz kształtowanie proekologicznych zachowań w najbliższym otoczeniu - w szkole, we własnych domach, w środowisku lokalnym. Oprócz tego, każda ze szkół zajmuje się problemami specyficznymi dla własnego miasta lub kraju.
Uczniowie włoscy obecnie najwięcej czasu poświęcili na zbadanie problemu najważniejszego dla ich miasta - oczyszczenie miasta z gruzów i zabezpieczenie budynków po tragicznym trzęsieniu ziemi, jakie nawiedziło L'Aquilę 6 kwietnia 2009r. Grupa szkocka analizuje możliwości wykorzystania energii pływów wodnych, a uczniowie z Bułgarii badają sposoby wykorzystania zasobów wodnych wokół Burgas. Grupa niemiecka zainteresowała się najnowszymi technologiami w samochodach napędzanych prądem elektrycznym, a zespół z Redy zajmuje się bardzo aktualnym w Polsce "problemem śmieciowym" - tzn. kwestią segregacji odpadów.
Prezentacja uzyskanych wyników badań pozwala na dzielenie się informacjami i doświadczeniami w zakresie działań proekologicznych w poszczególnych szkołach, środowiskach lokalnych i krajach.
Ważną częścią wizyty było poznanie miasta, w którym odbyło się spotkanie. L'Aquila to stolica górzystego regionu Abruzji, niemal 70-tysięczne miasto, które 6 kwietnia 2009r. uległo ogromnym zniszczeniom w wyniku potężnego trzęsienia ziemi. Było to tragiczne wydarzenie, w którym zginęło ponad 300 osób, a tysiące mieszkańców pozbawione zostały dachu nad głową i miejsc pracy. Do tej pory średniowieczne centrum L'Aquili jest obszarem bez życia - odbudowa i restauracja bardzo starych, zabytkowych budynków jest ogromnie trudnym i kosztownym zadaniem. Problemy związane z odgruzowaniem miasta i zabezpieczeniem budynków oraz koncepcje jego odbudowy i rewitalizacji są obecnie najważniejszymi kwestiami do rozwiązania w L'Aquili.
Oprócz działań ściśle związanych z projektem, uczestnicząca w nim młodzież brała udział w licznych zajęciach integracyjnych, jak: wycieczka do Rzymu, wycieczki w mieście i okolicy, gry sportowe, zajęcia szkolne, wspólny wieczór "we włoskim stylu" przygotowany przez włoskich uczniów i ich rodziny. Zwiedzaliśmy m.in. wytwórnię czekolady, w której mogliśmy zobaczyć kolejne etapy powstawania czekoladowych pyszności. Oprócz obowiązkowej degustacji, niektórzy mieli nawet okazję spróbować swoich umiejętności przy taśmie produkcyjnej. Krótki wyjazd do Rzymu pozwolił zachwycić się wspaniałościami "Wiecznego Miasta", ale też pozostawił niedosyt i chęć powrotu.
Goszcząc w L'Aquili, uczestnicy projektu mogli zapoznać się z trudnościami i zagrożeniami związanymi z życiem na górzystym i sejsmicznym obszarze. Jednocześnie, mieszkając w domach włoskich uczniów, poznawali ich codzienne życie, zainteresowania, relacje rodzinne.
Udział w takiej wizycie jest dla młodych ludzi wspaniałą lekcją otwartości i wrażliwości, okazją do poznawania innych kultur i tradycji, a także do uświadomienia sobie problemów, jakie dotykają ludzi w innych częściach Europy. Pobyt w gościnnej L'Aquili dostarczył wszystkim uczestnikom niezapomnianych wrażeń.